Mar 14, 2012

Isilah Kekosongan



Kebosanan melanda..
Tak tahu nak buat apa
Biasalah kelas baru bermula dalam seminggu
Tak ada tugasan-tugasan yang ganggu cuti hujung minggu kali ni..
Aku belek-belek buku ‘Indahnya Islam Mengatur Kita’
Terbaca satu ayat

Barangsiapa inginkan teman,cukuplah Allah menjadi teman
Barangsiapa yang inginkan kekayaan,cukuplah Qana’ah menyertainya
Barangsiapa yang inginkan nasihat,cukuplah kematian menasihatinya
Barangsiapa yang inginkan hart simpanan, cukuplah Al-Quran menjadi simpanan
Barangsiapa yang tidak cukup dengan keempat-empat perkara ini,cukuplah neraka baginya

Nauzubillah
Aku tak pasti ini potongan maksud hadis atau apa-apa..
Nanti aku akan rujuk
Tapi bila baca je ayat nie
Aku rasa macam ada air batu dalam perut aku…
Sejuk seram je

Tapi sebelum tu aku harap kau-kau yang membaca faham maksud ayat nie..
Bukan maksudnya ‘cukuplah Allah sebagai teman’ kau tak payah kawan dengan siapa-siapa dah lepas nie..
Bukan…bukan macam tu
Tapi maksudnya bila kau rasa sunyi..
Contohnya kawan sebilik kau balik kampung tinggal kau sorang-sorang..
Kau ingatlah Allah yang selalu ada untuk kau..
Bila kau putus dengak pakwe atau makwe kau..
Kau tak payah la duduk sorang-sorang..
Pastu nangis-nangis
Bila datang setan bisik-bisik kat kau mulalah kau nak bunuh diri..
Ada baiknya kau buat solat sunat minta Allah tenagkan hati kau..
Kan berkali-kali ganda lebih baik macam tu…

Bila kau tengok orang lain pakai iPhone4,pakai iPad
Kau teringin jugak tapi kau tak mampu
Lagi pulak kau pakai Nokia 3310 yang bila hempuk kat dinding,dinding yang retak
Kau jangan rasa rendah diri..
Tapi cuba sedaya upaya kau untuk jadi manusia yang sentiasa merendah diri.
Berbaik-baik dengan semua orang*(bukan untuk membodek..ehemm)
Sentiasa bersyukur dengan apa yang ada..
Tu dah cukup kaya di sisi Allah..

‘Jika inginkan nasihat,cukuplah kematian menasihatinya’
Ayat nie paling menggetarkan jiwa raga aku..*(ayat agak puitis.abaikan)

Kau dan aku
Ingatlah selalu yang mati akan datang jumpa kita
Tak kira masa
Tak kira ketika
Tak kira kau muda lagi ke,kau tua dah ke
Tak kira kau sihat wal’afiat tau sakit
Selalulah ingat
Walau siapapun kau
Kau akan mati jugak suatu hari nanti..
Kata-kata nie sangat tepat bagi aku..
Bila kau teringat mati mesti kau akan rasa
Ya Allah..dosa aku banyak lagi,aku tak taubat lagi
Solat aku banyak yang aku tinggal,tapi aku tak qada’ lagi
Puasa aku tahun lepas berganti lagi…
Kalau aku mati??

Layak ke syurga untuk aku?
………………………….

Kalau kau tak berharta
Kayakan diri kau dengan Al-Quran
Dalam Al-Quran terkandung ilmu yang sangat banyak..
Semua ilmuwan-ilmuwan Islam yang terkenal macam Ibnu Sina dengan kaedah perubatan jadikan Al-Quran sebagai rujukan utama beliau
Dalami ilmu-ilmu Al-Quran
Kau akan kaya dengan ilmu..
Bukan ke orang yang berilmu tu darjatnya tinggi..
Lebih tinggi dari orang kaya yang tak berilmu..
Sebab harta kalau diguna akan habis.
Tapi ilmu jika diguna makin bertambah..
Aku pasti..kau pun tahu

Jadi
Kalau kau sombong dengan Allah tuhan yang mencipta kau
Kalau kau tak pernah cuba beramal dengan sifat mahmudah
Kalau kau tak pernah takut dengan kematian dan tak pernah cuba ambil apa-apa pengajaran dari kematian yang berlaku kat sekeliling kau
Kalau kau tidak pernah cuba untuk mendalami apatah lagi membaca Al-Quran..

Sungguh
Kau tak layak di syurga..
Nauzubillah
Aku tak nak ke neraka
Kau jugakan?
Jom kau dan aku sama-sama menjadi yang lebih baik..
Insya-Allah
^^

p/s : maaf.aku punya ilmu tak tinggi.aku pun jahil jugak,tapi aku cuba untuk jadi yang lebih baik.begitu jugak kau kan?
Maaf penggunaan aku.untuk entri seterusnya aku akan gunakan ‘aku’ dan tolong jangan tanya kenapa

lagi satu apa yang kau nampak dari imej awan kat atas?

No comments: