Feb 8, 2014

Jalan



“Kalau kita faham perjalanan takdir, kita tak akan pernah menyesal”
Kerana hidup juga ada turun naik
Ada masa kita dijunjung
Ada masa kita diherdik dihina
Perjalanan hidup itu suatu takdir
Takdir yang telah tertulis buat kita
Mungkin suatu ketika takdir itu mengherat aku menjadi hina
Itu kerana bukan Tuhanku kejam terhadap aku
Tetapi aku yang terlalu lemah
Peganganku goyah
Lemah

Mungkin suatu ketika dahulu kita berdosa
Terhayun dengan lambungan dunia pura-pura
Lemas mencari tali pautan tak berpunca
Terkapai dalam deras lautan menggila

Namun kawan
Masa silam bukan penghalang untuk kita jadi mulia
Mulia di sisi Tuhanmu
Mulia di sisi Tuhanku
Masa silam bukan penentu syurga nerakamu
Tetapi taubatmu hari ini
Taubatmu itu yang menjadi penentu

Usah berdendam dengan masa silam
Usah berdendam dengan takdir
Bukan kita yang mengatur perjalanan takdir
Setiap ujian yang menimpa
Setiap detik takdir yang terjadi mungkin pelengkap jalan menuju syurga
Menjadi penduga iman

Tetapi kita silap mentafsir
Salah menilai takdir
Kerana takdir itulah aku tersasar dari landasan-Mu
Kerana takdir itulah aku sesat dari jalan-Mu
Kerena takdir itu…
Iman kita lemah untuk menilai sebuah perjalanan takdir
Yang tertulis di jalan juang
Jalan juang menuju abadi
Jalan menuju Rabbul ‘Izzati

Ann sayang kamu, kamu dan kamu jugak
Ok
Awak pun Ann sayang

No comments: